Whitsundays

Hallå gänget!

Nu är vi tillbaka från ännu ett äventyr. Eftersom vi ska tillbringa de kommande 10 timmarna på en buss (avlider) så tänkte jag passa på att berätta lite om hur vi haft det ute i Whitsundays.

I torsdags efter lunch blev vi upphämtade av en buss som skulle ta oss till båten. Vi hade bokat en 3 dagars - tur på båten Atlantic Clipper som visade sig vara den största båten av dem alla (och den största partybåten) så sammanlagt var det 55 personer ombord. Riktigt kul att vara så många.
Efter en tur i bussen kom vi till hamnen och möttes av ett crew på 7 personer, ashärligt gäng! Vi gick ombord, fick lite information om hur resan skulle se ut och blev tilldelade hytter. Jag, Lisa och Lovisa fick en egen hytt och blev dessutom grannar med 6 andra svenska tjejer. Så det var Swedish Boat Mafia redan från start. Tre av tjejerna var från Göteborg och de andra tre från Västerås, och såååå härliga och roliga allihopa. Så glad att vi träffat dem, det gjorde verkligen hela äventyret så mycket bättre.

När vi kommit till rätta lämnade vi hamnen och åkte ut mot Whitsundays - öarna, såå himla vackert. Vi åkte en bit, lade till i en liten vik och fick äntligen hoppa i det turkosa, 30-gradiga vattnet (!). Det enda kruxet var att för att få bada var vi tvungna att ha på oss Stinger Suits för att skydda oss mot maneter. Det sög lite men hellre ta det säkra före det osäkra. Båten hade en vattenrutschbana och en dykplattform, så där gick alla loss kan jag säga. Så kul! När vi hade lekt av oss hängde vi I jacuzzin (för bra) innan vi gick upp på däck i solnedgången och blev bjudna på middag. Vi fick verkligen allt serverat på båten, jättegod mat och jättebra service på alla sätt. Man kände sig så bortskämd haha.
Efter middagen satt vi bara och pratade, drack goon och hade det mysigt.

I onsdags blev vi väckta kl 07 av att en kille i crewet står utanför dörren och sjunger "Sexbomb, sexbomb, your my sexbomb.." hahaha. Så skön. Efter lite frukost styrde vi skutan mot Whitehaven Beach - den kritvita, berömda stranden som sägs vara den vackraste i Australien. Vi fick gå en liten bit innan vi till slut kom fram till en lookout, och jäklar vad fint det var. Heeelt sjukt, aldrig sett något liknande. Vi skyndade oss ner till stranden, svettades ihjäl, hoppade i våra Stinger Suits och badade i timmar. Så underbart. Vi tog massa bilder och såg både små hajar och sting rays (!) innan vi traskade tillbaka mot båten. När vi kom ombord var lunchen serverad och vi var hungriga efter en lång förmiddag.
På eftermiddagen fick vi snorkla i ett rev där vi såg massa fiskar, vackra koraller och enorma sköldpaddor. Så himla häftigt att komma så nära! Vi badade runt båten, solade och bara njöt av hela situationen. Lite för bra för att vara sant.

Framåt kvällen var det dags för middag innan vi gjorde oss iordning. Sista kvällen är alltid som mest party, så vi korkade upp, dansade och hade jätteroligt. Framåt natten bjöd crewet på en show, som även vi fick vara en del av med utklädnad och hela köret. Mycket skratt där vill jag lova hahah. Vi kastade in handduken lite efter midnatt och gick sedan upp vid halv sju sista morgonen, lagom pigga och glada. Lite frukost på det och vi var taggade på att snorkla i ett annat rev - och vilket rev det var! Det var bokstavligen som att simma runt i ett akvarie bland alla fiskar och koraller. Sjukt vackert!

När vi kom tillbaka till båten igen fick vi lunch och sedan var det bara att packa ihop sakerna, samtidigt som båten styrde mot hamnen igen. Vi var tillbaka i Airlie Beach vid tolv ungefär, sååå nöjda och glada men sjukt svettiga. Det är sådan stor skillnad på klimatet här längs östkusten, i Sydney och runtomkring är det svenskt sommarklimat medan det känns som Asien-värme här uppe. 30 grader på nätterna är lite för varmt om jag ska vara ärlig, men vi ska väl inte klaga. För bortskämda med värmen haha.
 Hur som, vi checkade in på hostelet igen och tillbringade sedan resten av eftermiddagen nere i lagoonen med de andra tjejerna. På kvällen möttes vi upp och åt hamburgare + öl för 10 dollar (!) och gick sedan ut och klubbade. Alla båtar hade Whitsundays After Party så det var riktigt mycket folk ute. Riktigt rolig kväll på alla sätt!

Nu sitter vi som sagt på bussen mot Cairns, sista stoppet på östkust-resan. Känns så konstigt att lämna Australien snart efter så lång tid. Nästan lite vemodigt faktiskt. Men men, vi har så mycket kul att se fram emot nu i Cairns. Börjar t.ex. med att hoppa fallskärm imorgon. DÖR. Astaggad men livrädd på samma gång haha. Men det blir kul. Det var allt för nu. Hörs gänget! /Majsen