Senaste dagarna

Hej på er!

Då ska vi se om vi minns vad vi hittat på de senaste dagarna.

Ice Explorer - hajken inklusive helikoptertur i Franz Josef Glacier som vi skulle gjort i fredags, blev tyvärr inställd. Det sög. Vi ville såå gärna göra det och det var extra retligt med tanke på att vi redan hade bokat och betalat för det. Jag hoppas verkligen att vi får pengarna tillbaka..
Hur som helst, bittra över att aktiviteten blev inställd hoppade vi på en buss tillsammans med Josefine, Tove och Pia (tre svenska tjejer som vi träffade i Lake Mahinapua) upp mot glaciären för att åtminstone få se den på avstånd. Vi vandrade i drygt 1 timma innan vi kom tillräckligt nära. Sjukt häftigt faktiskt, inte varje dag man ser en glaciär. Ännu sjukare var att själva vandringen dit var genom regnskog (!) vilket gör den här glaciären så unik. Vi satte oss och njöt av utsikten en stund innan vi traskade tillbaka och åkte till hostelet igen.

Vi bestämde oss där för att följa med nästan hela Kiwi-gänget till Glacier Hot Pools för att tillbringa resten av eftermiddagen i varma pooler. Om det var nice? Ohja.
På kvällen drack vi drinkar på hostelbaren men däckade sedan rätt tidigt, eftersom vi skulle åka tidigt dagen efter.

På lördagmorgonen lämnade vi Franz Josef och åkte mot Wanaka. På vägen dit stannade vi vid två jättevackra sjöar, den ena var helt spegelblank och den andra var sååå stor och omgiven av berg. Vid ett av stoppen sa vår busschaufför Simon att han hade något att berätta, och man såg direkt att det var något allvarligt. Den senaste tiden har ett gammalt par från Indien åkt med oss på Kiwi-bussen, jättegulliga på alla sätt. Simon berättade att i fredags när paret skulle vandra upp och kika på glaciären, hade den gamla mannen fått en plötslig hjärtattack och dött. Så himla tragiskt. Vi blev alla helt chockade och man märkte hur jobbigt både Simon och den andra chauffören Rob tyckte att det var. Det blev lite som att allt stannade upp för en stund. Alla tankar till mannens fru och resten av familjen.

Vi kom fram till Wanaka på eftermiddagen och blev alla positivt överraskade, så vacker liten stad som ligger precis vid en sjö bland bergen. Vi kikade runt, gjorde oss i ordning lite och gick sedan ner till sjön och köpte med oss lyxiga hamburgare, tillsammans med våra kanadensare och några britter. Så jävla gott och så mysigt! Vi satt där någon timma innan vi frös ihjäl pga blåsten och gick tillbaka till hostelet. Chillade bara resten av kvällen, helt slut.

Igår morse började vi dagen med att vandra upp på ett berg i morgonsolen för att se ut över hela staden. Riktigt tuff promenad upp men så värt det. Vilken utsikt det var!
När vi kom ner åkte vi från Wanaka mot Queenstown. Vi stannade till vid ett Bungy Jump-ställe längs vägen, där några från bussen skulle göra sin Bungy. Det var faktiskt världens första Bungy Jump, grundad av äventyraren A.J Hacket. Så jävla kul att se när folk hoppade! Det speciella med just den här är Bungyn är att man hoppar från en bro över en flod, så vill man kan man bli "doppad" längst ner haha.

Vi kom fram till Queenstown igår eftermiddag och blev genast förälskade. Kärlek vid första ögonkastet kan man väl säga. Så mysig stad och så himla fint!
Vi checkade in och gick ner till sjön med ett gäng, satt där i solen en  stund och gick runt och kikade i butiker. På kvällen klädde vi upp oss och mötte upp hela Kiwi-gänget plus chaufförer på en bar/restaurang för att ha avslutningsmiddag och pubrunda. Nästan alla skiljs åt här i Queenstown, så därför ville vi avsluta på topp (även att vi ska vara här en vecka). Vi åt middag, drack vin och gav Simon ett fint kort där alla skrivit under. Han blev verkligen rörd och det var så fint att se. Kommer sakna allihop så mycket! ❤
Efter middagen gick vi till två andra barer, drack drinkar och dansade hela natten. Vi mötte även upp vårat "gamla" Kiwi-gäng (bl.a. Emma och Lovisa) som kom hit för 3 dagar sedan. Oslagbart!

Idag är det måndag, vi är lagom sega och det är svinkallt ute. 10 jävla grader. Vi är inte vana vid sådan kyla haha, fryser ju ihjäl. Lagade lyxfrukost med stekta ägg, melon, yoghurt och rostade mackor och köpte sedan varsin latte som vi drack i solen. Mys. Nu ska vi snart iväg och göra Luging, vilket innebär att åka linbana upp till ett av bergen här och sedan åka ner via en slags gokart. Ska vara riktigt kul har vi hört så jag är pepp!
Sedan ikväll får vi se vad som händer. Kommer säkert sluta med dans och öl men vad gör det om hundra år.

Hoppas ni får en fin måndag. Puss!